Social media in bedrijf

door | 28 mei 2015

Social media in bedrijf

Social media is interessant voor bedrijven!

Social media is bedrijfsmatig inmiddels verweven in veel reclame campagnes en marketing plannen van grote multinationals, maar ook het winkeltje om de hoek heeft een Facebook pagina om aanbiedingen in te vermelden. Omdat er zoveel mensen te vinden zijn op social media is het voor bedrijven eenvoudig en aantrekkelijk om een grote groep via deze weg te benaderen.

Alleen in Nederland zijn er al bijna 2 keer zoveel social media accounts als mensen!

Wat moet je bedrijfsmatig met social media doen?

  • Kies op basis van waar jouw doelgroep zich online bevindt 1 of 2 social media platforms, zo ben je er minder tijd aan kwijt en kan je bewuster omgaan met het schrijven van berichten.
  • Plan “content” waar je volgers op zitten te wachten, zo heb je bijvoorbeeld elke week iets te melden.
  • Stuur interessante berichten van anderen door, zorg je altijd voor een eigen toevoeging. Vergeet hierbij niet om de bron te vermelden, dit staat wel zo netjes!
  • Vraag om hulp via social media! #durftevragen is populair op Twitter vanwege het grote aantal hulp verlenende social media gebruikers. Wie vraagt wordt juist niet overgeslagen – aangezien geen enkele vraag dom is – en er zijn altijd mensen die graag meekijken naar het antwoord.
  • Help mensen via social media – natuurlijk wel binnen jouw vakgebied -, hierdoor wordt je uitstraling naar buiten positief en bekender.
  • Meld en vier je eigen successen op social media. Vraag hierbij ook andere deelnemers aan jouw succes om dit succes te melden/vieren via social media.
  • Reageer op negatieve berichten over jouw onderneming. Door de discussie aan te gaan laat je zien dat je achter je bedrijf/beslissingen staat, deze houding is positief voor andere lezers van de berichten.

Goed gebruik van een social media netwerk staat professioneel, en zorgt voor betere vindbaarheid online!

Welke valkuilen zijn er voor bedrijven?

Omdat er zoveel aanbod is in sociale netwerken is het als bedrijf vaak lastig om hier de weg in te vinden. Helaas wordt de keuze voor sociale netwerken dan ook vaak gemaakt op basis van aanbod in plaats van strategie. Als ondernemer wil je niet achterlopen op concurrentie en daarom maken veel bedrijven direct een social media account aan zonder eerst na te denken over het gebruik er van.
Het bijhouden en berichten plaatsen op een sociaal netwerk is een tijdrovende klus (tenzij je het plant). Hierdoor zie je dat veel bedrijven accounts snel in verval raken. Als er een bezoeker komt kijken op zo’n vervallen-bedrijfs-account lijkt het net alsof het bedrijf niet meer bestaat. Het hebben van zo’n social media account kan dus negatieve gevolgen hebben.

Wat schrijf je als bedrijf op social media?

Het schrijven van berichten op social media is voor veel particuliere gebruikers al moeilijk, laat staan voor sommige bedrijven. Wat je kunt of moet schrijven is afhankelijk van wie je wilt bereiken en van wat je wilt uitstralen.
Als bedrijf kun je het beste schrijven over dat wat je bedrijfsmatig bezig houd. Dit kan betekenen dat je schrijft over: contact met klanten, het afleveren van een product, de productie van iets, een artikel dat gaat over jouw vakgebied, een anekdote over een bedrijfsmatig voorval, een bedrijfs uitje of een aanbieding die je wilt doen aan nieuwe en huidige klanten.

Berichten “dont’s” bij bedrijfsmatig social media gebruik!

Social media wordt tegenwoordig net zo makkelijk gevonden op het internet als je bedrijfswebsite. Wat je achterlaat op social media is dan ook voor iedereen toegankelijk, ga hier dan ook zorgvuldig mee om.
Als zzp-er net doen alsof je personeel in dienst hebt is wellicht niet de meest verstandige keuze, net zoals het dagelijks vertellen “dat je aan het werk bent gegaan in het bedrijf” (vooral huidige klanten mogen er van uit gaan dat dit vanzelfsprekend is).

Maandag-ochtend opstart geklaag, grappige filmpjes, poezen plaatjes, smiley’s en #tgif-hashtag’s in berichtjes zijn voor bedrijven niet altijd de beste strategie!

Ik hoop dat jij als ondernemer iets meer duidelijkheid heb gekregen over het starten en gebruiken van een social media account. Ik hoor dan ook graag van jouw bedrijfsmatige ervaringen met social media, voeg dan ook je reactie toe via het reactie formulier onderaan deze pagina.
Wil je na aanleiding van dit bericht advies voor het zorgvuldig en eenvoudig inzetten van social media voor jouw bedrijf? Neem dan eens vrijblijvend contact op met OP3N voor tips of ondersteuning.

Wat OP3N Voor Jou Kan Doen?

 

Laat je inspireren tijdens een merkwaardige date!

Succesvolle branding

Bekijk

 

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.