Zelf geleerd uit de praktijk.

Na op eigen houtje -succesvol- aan SEO marketing te zijn begonnen voor onder andere deze website, kwam ik tot de conclusie dat alleen SEO niet voldoende is om hoger in zoekmachines te komen. Na wat onderzoek en hulp van onder andere Paul Ram kwam ik er achter dat het gebruik van Social Media bijdraagt aan de algemene online uitstraling van een bedrijf en aan de vindbaarheid van een website, maar dat deze informatie op den duur in de vergetelheid raakt (het verdwijnt uit tijdlijnen). Kortom de inzet van alleen maar social media is niet blijvend even succesvol.
Meer relevante informatie op de website bleek de sleutel tot nog betere vindbaarheid online, daarnaast geeft het expertise en betrokkenheid aan binnen jouw vakgebied. Logisch gevolg was dat ik een platform in mijn website moest gaan maken om deze informatie te kunnen dragen, kortom een BLOG.

 

Motivaties om een blog te plaatsen op een website.

Vindbaarheid bij zoekmachines is een van de redenen dat ik met een blog wilde beginnen, maar er zijn natuurlijk veel meer redenen om hier mee te starten. Hieronder een aantal van mijn eigen motivaties waar jij wellicht ook iets mee kan.

1. Terugkerende bezoekers
Leuke of interessante NIEUWE informatie geeft bezoekers van je website een reden om terug te komen. Hierdoor worden bezoekers meer betrokken bij jou, je website of jouw onderneming.
2. Laat je professionaliteit en persoonlijkheid zien
Het schrijven van een blog laat zien dat je weet waarover je praat als het gaat om interesses en expertise. Dit wekt vertrouwen en geeft transparantie (OP3Nheid) in motivatie en werkwijze. Tevens is het een mooi platform om te laten zien wie je bent.
3. Interessant door actueel te zijn
Een goed geschreven blog straalt professionaliteit en betrokkenheid uit door in te spelen op actualiteit binnen jouw interesse en vakgebied.
4. Het is fijn om behulpzaam te zijn
Je kunt mensen helpen bij vraagstukken door de antwoorden al te geven via je blog. Vragen beantwoorden van mensen of klanten via je blog kan een interessante methode zijn om meer mensen een vraag te laten stellen. Kennis delen kan alleen als je ergens echt iets van weet, en zodra mensen weten dat jij het deelt weten ze ook wie ze moeten benaderen zodra ze je hulp echt nodig hebben.
5. Hogere zoekmachine resultaten
Zoekmachines zijn gek op verse inhoud in websites, ze kijken naar alle pagina’s binnen een site en geven deze een plek (20 verschillende onderwerpen van blog berichten zijn 20 kansen om hoger te eindigen in zoekresultaten).
6. Een website is om informatie te geven
Waarom zou je dan stoppen na een home, over ons en contact pagina? Een blog houdt je scherp op je eigen online vertegenwoordiging, plus het motiveert om telkens een nieuw onderwerp te bedenken en dus betrokken te blijven bij je interesse. De informatie die jij relevant vindt om op te zoeken is dat meestal ook voor anderen, dus delen die informatie.
7. Makkelijk om te delen via Social Media
Een facebook bericht is al snel van de radar verdwenen en een twitter bericht al helemaal. Een blog pagina daarentegen is blijvend, dit maakt dat het blijvend op blijft duiken bij zoek opdrachten. Daarnaast is het eenvoudig om de pagina van een blog bericht te delen via social media (dit kan je natuurlijk ook een aantal keer herhalen).

 

Volgende stap is natuurlijk

Wat ga ik schrijven, is het wel relevant, wil ik wel dat mensen het lezen, is het wel interessant genoeg, profileer ik me dan niet te veel, vinden mensen me dan niet arrogant, etc., etc., etc.?

Over schrijvers van boeken, artikelen en blogs kan ik het volgende vertellen:
Sommige mensen zijn erg goed in het vertellen over zich zelf, deze groep is wel bestempeld met extravert (wat heel fijn kan zijn als je jezelf of iets wilt verkopen).

Maar je hebt ook introverte mensen, kat uit de boom kijkers of mensen die liever onderzoeken en luisteren. Zijn deze stille mensen niet interessant? Verlegen of terughoudende mensen blijken soms slimme intellectuelen, kunstenaars, dichters, schrijvers, muzikanten, wereld verbeteraars of psychopaten, kortom hier willen mensen ook graag iets van lezen.

Wie schrijft, die blijft!

Dus er is niets mis mee als je af en toe een blog-berichtje plaatst op je site. 

De eerste keer een twitter bericht schrijven is een vreemde stap, je eerste facebook mededeling gaf net iets te veel van je persoonlijkheid weer. Maar wel kijken op social media en blogs van anderen is toch een beetje voyeuristisch als je niet zelf ook iets deelt. Er zijn zoveel onzin berichten op social media dat de hunker naar nuttige informatie groot is. Elke poging om iets waardevols te delen is de moeite waard, maar soms past het niet in 140 leestekens (Twitter) of soms is het niet leuk genoeg voor je vrienden (Facebook). De tijd nemen en wat meer ruimte is rustgevend voor de schrijver, maar ook voor de geïnteresseerde lezer.

Verlegenheid is geen optie, schrijven dus wel!

Wil jij ook een blog op jouw website?

Neem dan eens vrijblijvend contact op voor tips of ondersteuning, kijk nog eens naar motivatie nr.4 waarom dit vrijblijvend is.

The following two tabs change content below.

Elco

Eigenaar, Grafisch ontwerper en Marketing adviseur op OP3N veel meer dan alleen grafisch ontwerp
Elco is een uitmuntende creatieve allrounder die altijd verassend weet in te spelen op vragen en behoeftes op het gebied van vormgeving, ondernemen, reclame, webdesign en kunst.
Social Media Advies

Blijf op de hoogte

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis tips over de creatieve kant van ondernemen en nog veel meer. 

OP3N doet niet aan spam en respecteert jouw gegevens!

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This