Profiteer van deze smerig misleidende merknaam strategie

door | 10 jan 2024

In branding wordt vaak gesproken over “know, like en trust-factor”, dit zijn emoties die je over een lange periode opbouwt. En zoals bij veel startups worden merkspecialisten aangetrokken die een succesvolle shortcut kennen.

Bij een zuivelgigant zitten er wat van die slimme merkmensen die worstelden met de volgende vraag: kunnen we een naam verzinnen bij een gloed nieuw product die toch heel vertrouwd aanvoelt?
Vanwege het idee dat de meeste consumenten niet zo hard gaan op veranderingen, probeerden ze om iets nieuws boterzacht te brengen. Ze zetten slim en hard in, door het vertrouwen te misleiden. Maar dit ging niet ongestraft…

Elk jaar in december worden namelijk de Gouden Windeieren uitgedeeld door voedselwaakhond Foodwatch. En vlak voor de jaarwisseling ging BlueBand Roombeter er vandoor met de titel: meest misleidende voedselproduct van 2023. Met maar liefst 45% van de consumenten stemmen won dit plantaardige alternatief op roomboter.
Een tikkie hardleers want eerder in december werd een zelfde soort misleidende naam voor een plantensmeersel afgekeurd door de Nederlandse Zuivellobbie. Deze buitenspel gezette naam was ‘Droomboter’. En deze was fout omdat ‘room’ en ‘boter’ wettelijk beschermd zijn.

Maar BlueBand ging er dus voor: “Roombeter”, inclusief een letter e in de vorm van een roomboterige krul. Ook was deze plantenwax verpakt in een gouden wikkel, waardoor je als consument tijdens je supermarktstress nog sneller verkeerd zou grijpen. Wel staat er de claim ‘100 procent plantaardig’ in kleine letters vermeld. En zijn er een paar illustratieve bloempjes en een groen blaadje toegevoegd. En dat schoot bij de stemmers dus in het verkeerde keelgat. 

Want zodra je het doorhebt komen er natuurlijk meteen consumenten vragen als: 
“Is roombeter ook te gebruiken in mijn taartbaksels, of lag het aan mij?” of “Is roombeter net zo onmogelijk op een boterham te smeren als ik het net uit de koelkast pak?”.

Was deze merknaam dan zo verkeerd bedacht? 

Eigenlijk niet, want blijkbaar liep het in eerste instantie gesmeerd. En op papier is het best wel catchie gevonden. Ik zie de merkpresentatie sheets al beeldend voor me: 

• Het is geen product dat gemaakt is van koeienmelk. 

• Het is zelfs koevriendelijk want het is plantaardig. 

• Dus het is geen roomboter maar Roombéter!

 

Had een andere merknaam dan béter kunnen werken? 

Het is natuurlijk gissen of een plantaardig boterham-tussen-beleg überhaupt aantrekkelijk is. Maar dat ontdek je alleen als je het echt houdt.
Wanneer je wilt lijken op iets anders, toon je een gebrek aan eigenwaarde of eigen identiteit. 

Dus als je iets nieuws wilt brengen kun je het maar beter echt of uniek maken. Dat maakt de keuze van de consument ook bewust en helder. 

 

Zoek jij een merknaam die werkt?

Sinds 2020 is merkstrategie een vast onderdeel van het OP3N aanbod. Het is namelijk gebleken dat logo design een stuk meer resultaat haalt door een duidelijk plan. Tijdens een merkstrategie workshop gaan we 1 op 1 aan de slag met merkidentiteit. Ook bekijken we je merketing, om jouw imago beroemd of berucht te maken bij het publiek. 

Uiteraard kan ik je ook blij maken met een nieuw logo en alle benodigde componenten die jouw identiteit opmerkelijk maken.

Wat OP3N Voor Jou Kan Doen?

 

Laat je inspireren tijdens een merkwaardige date!

Succesvolle branding

Bekijk

 

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.