Hoe kun je iemand overtuigen?

door | 26 okt 2020

Lees jij ook zoveel stevige stellingnames op social media?
Zie jij ook zoveel mensen die anderen proberen te overtuigen?

Ik ervaar zelf wel wat emotie wanneer iemand het weer nodig vindt om te gaan discussiëren over de “Rona” (maar houdt vaak wijselijk mijn mond dicht).

Natuurlijk heb ik mij ook wel breed geïnformeerd en een mening gevormd over mondkapjes, vaccineren, 5G, klimaat en zowat alles wat met politiek te maken heeft. En soms laat ik me in huiselijke kringen verleiden tot een kletspraatje hierover. Soms… want helaas levert dit vaak heftige discussie op. Die heftigheid heeft er dan vooral mee te maken dat er gepoogd wordt iemand anders te overtuigen.

Soms wordt er met een vingertje gewezen naar diegene die een andere mening heeft. Of er wordt geschreeuwd met het idee dat een hoop herrie, ook een hoop gelijk hebben betekent. Als het om mijn eigen omgeving gaat wordt ik er niet vrolijk van. Maar als het op tv, in de krant of via social media gebeurt, pak ik de POPCORN!

Misschien is het niet zo’n mooie eigenschap van me, maar ik vind het stiekem ontzettend vermakelijk als volwassen mensen verbaal -of veilig op social media typend- met elkaar op de vuist gaan, het is zooooo gênant!


Maar hoe overtuig je dan wel met succes?

Wat is eigenlijk overtuigen?

Dit is het laatste zetje waarbij de voorwaarden afgesproken of uitgelegd worden waarbij het goede gevoel, de waarden en vertrouwen in een overeenkomst belangrijk zijn.

Overtuigen zet je alleen in, op het moment dat je iemand kan helpen met de besluitvorming. Je focus is op het doel van de ander. Het is verspilde energie om iemand te willen overtuigen, wanneer die een andere mening heeft of al een keuze heeft bepaalt.

Stel nou dat je iemand in je winkel hebt die twijfelt om iets bij jou te gaan kopen. Je weet dat de interesse of noodzaak er is om een product aan te willen schaffen, maar er is nog iets wat er voor zorgt dat de deal nog niet gesloten is. Hoe overtuig je iemand dan om die deal bij jou te laten sluiten in plaats van bij je concurrent?

Je overtuigt iemand door opties aan te dragen die alleen jij kunt bieden en die aansluiten bij je klant. Dit zijn jouw unieke waarden en de reden dat iemand misschien bij jou wil gaan kopen. Dit kan in een verkoop gesprek maar natuurlijk ook al voor het eerste contact. Overtuigen doe je namelijk ook in je marketing.

Opties zijn bijvoorbeeld: prijs, kwaliteit, status of gemak. Ik geef je even een paar voorbeelden hoe dit werkt:

  • Op basis van prijs kan korting motiveren (de laagste prijs voor A-merken bij Dirk bijvoorbeeld).
  • Kwaliteit vraagt om een bewijs van garantie (of je het lekker vindt of niet, een Big Mac smaakt gegarandeerd overal in de wereld nagenoeg het zelfde).
  • Bij status kunnen het exclusieve features zijn (premium spaakwielen bij je Rolls Royce).
  • En bij gemak is service belangrijk (Coolblue brengt niet alleen het product bij je thuis, maar installeert het ook).

Dit zijn allemaal zaken die uniek zijn ten opzichte van concurrentie. Het zijn de laatste zetjes in de rug om wel of niet de deal te sluiten. Ze hebben allemaal niet veel te maken met het product. Want een auto is een vervoermiddel dat je van A naar B vervoert, dus de keuze voor Rolls Royce heeft te maken met de persoonlijke wensen van de klant. Overtuigen gaat dus ook om deze wensen.

 

Wil jij het gesprek aan gaan met jouw klanten en uiteindelijk overtuigen?

Op creatief strategische wijze helpt OP3N in het het maken van merkverhalen. Een merkverhaal dat tongen los maakt en interesse wekt. In een merkverhaal zitten essentiële “KNOW” en “LIKE” factoren. Beide factoren helpen jou om overtuigende deals te kunnen gaan sluiten. Dan hoef je alleen nog maar dat kleine zetje te geven om je klant te overtuigen.
Meer weten over KNOW, LIKE en TRUST factor?
Of wil je een merkwaardige bespreking inplannen om uit te vinden wat voor jouw product of dienst kan werken?

Wat OP3N Voor Jou Kan Doen?

 

Laat je inspireren tijdens een merkwaardige date!

Succesvolle branding

Bekijk

 

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.