Merk Marketing:
Waardoor succesvolle ondernemers worden herkend.
En waarom ze leuk gevonden en vertrouwd worden door hun doelgroep.
Jouw identiteit is mega belangrijk voor het uitdragen van naamsbekendheid en imago. Als je hier niet bij stil staat ben je gewoon 1 van de vele schreeuwers in de menigte. Opvallen doe je door je eigen unieke identiteit bekend te maken, je kop boven het maaiveld uit te steken en je er vooral lekker bij te voelen. Hoe je dit kunt doen lees je aan de hand van dit artikel: Merk Marketing en het vinden van je Merk Formule:
- Kennis maken
- Leuk gevonden worden
- Vertrouwen geven
Kennis maken
Hoe zorg je er voor dat mensen je leren kennen? Als ondernemer wil je laten merken dat jij DE specialist bent als leverancier van een product of dienst. De praktijk leert dat er best veel ondernemers zijn die hun werk zo vanzelfsprekend zijn gaan vinden dat; “Structural facility data analysing management and fullfilment” (voor hun) duidelijk omschrijft waarvoor je ze mag bellen.
Soms is een beetje afstand nemen en versimpelen verstandig. Je wilt toch gewoon duidelijk maken waarmee je mensen helpt?
- Ben je fotograaf? Laat zien dat je met een camera in je handen staat.
- Coach je mensen? Laat zien dat je mensen raakt.
- Marketing? Laat groei zien van je klanten.
- Slager? Laat zien hoe je je producten selecteert en verzorgd.
- IT bedrijf? Op z’n minst een computer in beeld!
- Kortom: Wanneer je laat zien dat je horloges verkoopt komt de juiste doelgroep vragen om je tijd.
Daarnaast is herkenning heel belangrijk, zonder een goed logo is de afzender van een dienst of product onherkenbaar. Wanneer je branding sterk is, overstijg je de expertise die je met woorden kunt omschrijven. Je voegt er namelijk de professionaliteit, durf en kracht van een eigen identiteit aan toe.
Leuk gevonden worden
Dit draait allemaal om gevoel en matchen. Merk Marketing is dan ook te vergelijken met willen scoren bij een blind date. Je wilt niet dat je wordt weg geswiped door jouw perfecte match.
Op “leuk gevonden worden” of sympathie heb je veel invloed. Door wat je zegt, schrijft of laat zien kan je jezelf een imago aanmeten. Alles draait om hoe je dingen doet en of je dit toont op de momenten dat je kennis maakt.
Voorbeeld:
OP3N maakt je BEROEMD of BERUCHT door jouw logo, merk en branding zowel off- als online af te stemmen op wie je bent, wat je doet en hoe jij bekend wilt staan.
OP3N is eerlijk, onderzoekend en behulpzaam en dat merk je ook wanneer je persoonlijk contact op neemt.
Dat OP3N jouw groei stimuleert en met je meebeweegt, wordt bewezen in het werk voor klanten.
Met een merkverhaal kan je laten zien wie je bent, waarom je iets doet en wat je drijfveren zijn. Dit kan op basis van een visie of missie, maar soms is simpelweg vertellen waar je kennis vandaan komt ook al genoeg.
Ook kun je inzoomen op zaken zoals: prijs, kwaliteit, status of gemak.
- Op basis van prijs kan je onderscheidend zijn (altijd actie op dingen waarvan je niet wist dat je ze wilde hebben bij de Action).
- Kwaliteit vraagt om een bewijs van garantie (of je het lekker vindt of niet, een Big Mac smaakt gegarandeerd overal in de wereld nagenoeg het zelfde).
- Bij status kunnen het exclusieve features zijn die je nergens anders vindt (een bijpassende paraplu standaard geleverd in de deur van je Rolls Royce).
- En bij gemak is service belangrijk (Coolblue brengt niet alleen je product, maar installeert het ook voor je).
In de “leuk vinden factor” gaat het om de details van je bedrijfsvoering. Wanneer je merkverhaal matcht met je doelgroep, komt vertrouwen en zelfs loyaliteit om de hoek kijken.
Vertrouwen
Het laatste stukje voordat er iemand bij je gaat kopen gaat om vertrouwen. Dit wordt bepaald door herhaling van jouw werkwijze en het structureel bevestigen daarvan. Jezelf telkens bewijzen en dit laten zien is intensief marketing werk. Maar met wat tips, trucs, structuur en regelmaat blijf je het bewijs tonen van hoe je doet wat je doet.
Dit kan je doen door bijvoorbeeld:
- regelmatig te laten zien waarmee je bezig bent;
- een veel gestelde vragen sectie te maken in je website;
- een garantie label te plaatsen bij je dienstverlening (keurmerk veilige webshop, ISO of TUV bijvoorbeeld);
- te omschrijven waar je ervaring en kennis vandaan komt;
- maar het beste zijn mooie recensies.
Als je constant kunt leveren wat je belooft, worden je klanten blijvende klanten. Maar je klanten worden ook de vertegenwoordigers van jouw merk. Als je hier slim gebruik van maakt, win je ook nog het vertrouwen van potentiële nieuwe klanten.
Laat jij je onderneming groeien met je merk marketing?
Is de Merk Marketing van je bedrijf zichtbaar. Wordt je herkend en je leuk gevonden door de mensen die jouw ideale klant zijn? En geef je die mensen het vertrouwen om bij je te kopen?
Weet jij zelf, je interne organisatie, maar ook de buitenwereld: wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet?
Geweldig als dit zo is!
Kan het nog iets beter of strakker?
Als creatief strateeg en ontwerper ondersteun ik bedrijven met het maken van hun merk marketing. In de branding en het merkverhaal zitten de essentiële “Kennis maken” en “Leuk vinden” factoren. Ook heb ik diverse trucs paraat, om -zonder al te veel moeite- positieve recensies te verzamelen zodat je zichtbaar iets met de vertrouwen factor kunt doen.
Meer weten hoe je jouw Merk Formule aanscherpt?
Laten we merkwaardig kennismaken!
0 reacties