Ik ben vaak geconfronteerd met de uitspraak: “Als je door iedereen aardig gevonden wilt worden, kun je geen deals sluiten die goed zijn voor jezelf.”
Het is een uitspraak van mijn vader, die me hier regelmatig mee om m’n oren sloeg toen ik begon met ondernemen. Dan hoorde ik hem weer quasi bezorgd zeggen: “Elco, je bent weer veel te aardig voor je klanten.” Mijn vader is gepensioneerd maar was nog lange tijd -vanuit passie- betrokken bij zijn werkgever. Hij was inkoper van kostbare grote technische apparaten en onderdelen. Deals sluiten zit hem dus in het bloed.
Ik begreep zijn uitspraak in eerste instantie als volgt: “Je moet een hork zijn om zaken te kunnen doen.” Ik zag meteen stereo-type zwendelaars voor me. Van die gasten die je vanuit een zweterig testosteronhok bellen met een energie- of telefoon deal. Of van die tweedehands autodealers, die je slechts één keer (garantieloos) een Ferrari Testacrotta willen verkopen.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar dan wordt ik liever wel aardig gevonden.
Wat ik er wel van opstak was: “Je moet je klanten niet, ten koste van jezelf, proberen te behouden.” En dat is natuurlijk een goede tip van die ouwe!
Aardigheid in zetten als merk hack.
Hoewel er veel overlapping is bij marketing en merk ontwikkeling, is er ook één groot verschil.
- Met marketing schiet je met hagel om zoveel mogelijk je doelgroep te raken.
- En met merk ontwikkeling schiet je met scherp op 1 ding, namelijk de indruk die je achterlaat.
Met een krachtig merk zorg je ervoor, dat klanten bij je willen kopen en terug blijven komen. En aardigheid is dan een emotie die makkelijk in te zetten is voor de continuïteit van je toko. Één manier om die emotie op te wekken is: het sturen van persoonlijke en aardige berichtjes. Want wat werkt voor je liefje, werkt ook voor je klanten.
Hoe dit werkt?
Ken je zo’n bericht van Netflix over een nieuwe serie? Er staat meestal iets in als:
“Hey je hebt een tijdje geleden … bekeken. En omdat je dit toen bekeek, weten we zeker dat je dit ook leuk zult vinden.”
Hoe simpel dit aardige berichtje ook lijkt, het werkt als een torpedo. Waarschijnlijk zit je binnenkort toch te loeren naar wat er onder de radar op je afgeschoten is. En al ga je die serie niet kijken, je bent wel weer in verbinding met het merk Netflix.
Alle sterke merken doen het. Vul maar eens de naam in van het merk dat jou in z’n greep heeft:
- Welke bookingsite van overnachtingen biedt jou vergelijkbare verblijven aan, die je al eens hebt afgenomen?
- Welke leuke webwinkel laat jou zien welke producten ze nog meer hebben, in een door jou veel gekochte categorie?
- Welke supermarkt laat jou weten welke nieuwe recepten en producten je nu kunt proberen, op basis van wat je al eens kocht?
Dat is top-of-mind tactiek. Een bestaande klant denkt al aan jou, voordat die gaat kijken bij je concurrent. Dus drie keer raden bij wie die klant weer gaat afnemen? (hint, hint, hint: dat is toch een aardige tip van mij?)
Welk aardigheidje kan jij sturen, zodat je klanten terug willen komen?
Je kunt zo’n aardig berichtje sturen via reguliere email of een whatsappie. Maar een professionele nieuwsbrief module is net wat professioneler voor je merk. Daarmee kun je ook zien hoevaak je bericht wordt bekeken (en dat is handig om je investering en resultaat te meten). En met een professioneel template kun je je herkenbare uiterlijk (je logo en huisstijl) weer voorbij laten komen.
Ik kan je helpen met de maatwerk vormgeving en techniek. En geloof me, dat emailen is niet zo ingewikkeld of spannend als je een klein beetje ondernemers lef hebt.
Je kan al starten met professioneel mailen vanaf € 225,-.
Heb je al een nieuwsbrief module?
Maar zit je telkens met de handen in het haar, over wat je moet schrijven?
Schiet dan een hele korte strategie sessie in, dan help ik je:
- aan inspiratie
- met een leuk bruggetje
- en een nummer 1 boektip die je vast gaat helpen.
0 reacties